Kovo 2-9 dienomis grupė Marijampolės trečiojo amžiaus universiteto dekanų ir studentų dalyvavo Erasmus+ programos projekto Nr. 2024-1-LT01-KA121-ADU-000215322 darbiniame vizite Ispanijoje.
Tai ketvirtasis šio projekto vizitas darbo stebėjimo ir mokymosi tikslais. Ankstesnieji vyko Kipre Serbijoje ir Lenkijoje.
Projekto dalyviai domėjosi, kaip vyksta suaugusiųjų švietimas Ispanijoje bei šios šalies kultūra ir tradicijomis.
Kordobos universiteto Kartų integracijos centras – tai mūsų trečiojo amžiaus universiteto atitikmuo. Radome panašumų, bet yra ir esminių skirtumų. Ispanijoje vyresniųjų suaugusiųjų švietimo institucijos nėra savarankiškos, jos „glaudžiasi“ prie mokslo institucijų ar kultūros įstaigų. Tad Kartų integracijos centras yra Kordobos universiteto dalis. Ir čia didžiausias dėmesys skiriamas vyresnio amžiaus žmonių akademiniam ugdymui – čia nėra muzikavimo, šokių ar sporto, buities kultūros veiklų. Pavyzdžiui, meno mokymasis apsiriboja teorinėmis paskaitomis apie įvairias meno rūšis, tačiau nėra praktinių edukacijų.
Įdomu tai, kad vyresnio amžiaus studentai gali mokytis kartu su tradiciniais studentais. Kordobos universitete mokosi apie tūkstantį vyresnio amžiaus studentų, jį lankyti galima nuo 50 metų. Įskaitų ir egzaminų vyresnieji nelaiko, tačiau po 3 metų studijų gauna diplomą. Ir šiame universitete yra studentų, lankančių ne vienerius, o dešimt ir daugiau metų. Metinis studijų mokestis – 100 eurų. Visi dėstytojai gauna atlyginimą iš Kordobos universiteto, savanorystės nėra.
Kordobos universiteto medicinos fakultete dalyvavome anglų kalbos pamokoje. Mus nustebino studentų skaičius – net 50! Tačiau dar labiau sužavėjo jų entuziazmas mokytis –aktyvus dalyvavimas, diskusijos.
O ką išmoksta studentai mums pademonstravo grupė senjorų, kurie vieną dieną vedė ekskursiją po Kordobą. Jie dalijosi ne tik istorijos faktais, bet ir asmenine patirtimi. Mūsų gidas Benito – buvęs biologijos mokytojas, dabar studijuojantis meną ir istoriją – pasakojo apie Kordobos strateginę reikšmę skirtingoms civilizacijoms. Miestas įsikūręs itin derlingose žemėse ir turtingas naudingosiomis iškasenomis, todėl jau nuo senovės buvo svarbus romėnams, musulmonams ir krikščioniams, kurių palikimas čia jaučiamas iki šiol. Pamatėme šventyklų liekanas,
aplankėme vietą, kur kažkada vyko gladiatorių žirgų lenktynės, aplankėme meno galeriją, muziejų, išgirdome daugybę įdomių faktų ir aktyviai dalyvavome diskusijose įvairiomis kalbomis – ispanų, anglų, lietuvių.
Praktinės edukacijos vyresniojo amžiaus žmonėms vyksta Luciano Centeno centre, kuris vienija skirtingų kartų žmones per kultūrą, sportą ir amatus. Čia veikia sporto, gimnastikos, teatro, gitaros grojimo, choro, jogos ir kitokie užsiėmimai. Turėjome galimybę stebėti siuvimo užsiėmimus, kur buvo gaminami spalvingi flamenko drabužiai. Pasirodo, pasiūti tokią suknelę prireikia net poros mėnesių, o suknelės kaina gali siekti 600 eurų!
Apsilankę gimnastikos klasėje susipažinome su flamenko šokių mokytoja, kuri čia pat šoko ir mus mokė flamenko judesių.
Šiame centre vyko ir keramikos dirbtuvės, kurias vedė Slovėnijos Nova Gorica liaudies universiteto keramikos mokytojai ir studentai. Jie ne tik supažindino mus su savo miesto istorija, savo institucija, mokytojais bei Erasmus projektu, bet ir atskleidė, kodėl keramika jų krašte tokia populiari – Slovėnijoje gausu kokybiško molio, tad puodininkystės tradicijos ten itin gilios.
Praktinėje dalyje lipdėme paveikslėlius, rožes, gyvūnėlius, lapus… Buvo smagu kurti ir dalintis patirtimi bei įspūdžiais su ispanų ir slovėnų studentais. Šiltas bendravimas ir kūrybinė atmosfera dar labiau sustiprino mūsų tarptautinius ryšius.
Be švietimo organizacijų ir edukacijų mes susipažinome su Ispanija istorija, kultūra, paveldu, gamta, amatais, domėjomės ispaniška virtuve. Ispanijos pažinimo kelionė tęsėsi įspūdingame Zuhero kaimelyje, viename gražiausių pasaulyje baltųjų kaimų. Įsikūręs kalnuose, jis stebina akinančiai baltais namais ir kvapą gniaužiančiais vaizdais tiek kylant aukštyn, tiek leidžiantis žemyn. Deja, visą jo grožį kiek slėpė smarkus lietus, tačiau tai nesutrukdė mėgautis išskirtine atmosfera.
Didžiausią įspūdį paliko Murcielagos urvai. Leidomės gilyn, grožėjomės įspūdingais stalaktitais ir stalagmitais, senoviniais piešiniais ant sienų bei fantaziją žadinančiomis akmens formomis. Nors 700 laiptelių tapo nemenku iššūkiu, įveikėme juos visi!
Be urvų aplankėme ir etnografijos bei archeologijos muziejus, pasigėrėjome senovine pilimi bei miestelio panorama. Tad ši kelionė praplėtė ne tik geografines, bet ir kultūrines bei istorines žinias, palikdama neišdildomus įspūdžius Marijampolės TAU studentams ir dekanams.
Paskutinis projekto dėstytojų vizitas Graikijoje vyks gegužės mėnesį. Mokysimės, kaip dirbti su dirbtiniu intelektu, kuris vis labiau populiarėja ir švietime, o marijampoliečiai nenori atsilikti nuo pasaulinių tendencijų.
Lilija Zableckienė
Projektų vadovė